Страници

Захарни петлета, Етъра и Соколски манастир


АЕК "Етър" е първият по рода си музей в България. Той е открит на 7.09.1964 г. Идеята за създаването му е на Лазар Донков. В музея има 50 обекта - технически съоръжения на вода, къщи със занаятчийски работилници и обекти с обществено значение. Чрез музея са пресъздадени архитектурата, бита и стопанското минало на Габровския край през Възраждането - втората половина на ХVІІІ в. и ХІХ в. Изграждането на музея се осъществява чрез реставрация на обекти, пренасяне на оригинални съоръжения и пресъздаване на сгради. Тук са съхранени не само народните традиции, но посетителите стават част от тях. Може да се наблюдава технологията на изработка на всички предлагани изделия.


В Шекерджийницата се изработват захарни петлета, цветенца, локум, халва, бяло сладко и др. Всички по уникална старинна технология.


До шекерджийницата е чешмичката:


В тъкачната работилница на домашен стан се тъкат черги, пътеки, китеници.


Сушило за сливи:


В Етъра са експонирани къщи, църква, статични работилници.



Къщата от с. Тумбалово се състои от спалня, наречена соба и кухня със всекидневна.



Табашката къща е на два етажа, на първият етаж е табашката работилница, а на втория - спалня и кухня със всекидневна.



Църквата с училище "Свето Богоявление" е копие на храм от 1868г., с. Радовци, община Дряново.


Водните съоръжения, експонирани в Етъра са 10 на брой и това е единствената в България сбирка на водна техника.
Чрез струговете се изработват дървени предмети с различни големини и предназначение.

Чрез тепавицата се обработват домашни платове, за да станат по-плътни.


Във валявиците се обработват вълнени тъкани, за да станат по-меки и мъхести.



Воденица "Долапкиня", наречена така, на водното колело, което я задвижва.


Всичко тук пленява и пренася в миналото. Може да прекараш часове, да идваш често и никога да не ти омръзне.







Часовниковата кула:


Изложба " Пътят на хляба":





След няколко посещения на Етъра, най-накрая успяхме да намерим места в  Механа "Етъра" :). Заслужавало си е дългото чакане. Наистина всичко беше много вкусно.










Сити и доволни, поехме към Соколски манастир "Успение Богородично".


Манастирът е основан през 1833 г. от архиепископ Йосиф Соколски.



Двора на манастира е много красив, пълен с цветя и зеленина. В средата на двора е уникалната чешма , построена от Колю Фичето през 1865 г.


Първоначално тук е била построена малка дървена църква , а през 1834г. е съборена и на същото място, с помощта на селяните от близките села изградили днешния храм. Гледката от това място е невероятна.


Сигурна съм, че много от вас са посещавали тези места... За мен са прекрасни и идването ми тук винаги е свързано с приятни емоции. Имам много снимки, но дори и всичките да публикувам, не са достатъчни да пренесат в бита и миналото на нашите предци.

И за да е сладка неделятави черпя със захарни петлета и цветлета и уникалното бяло сладко!:)


10 коментара:

  1. Катее,уникална публикация миличка
    толкова изчерпателно си ни разказала за това красиво място,а снимките са уникални
    два пъти съм била там и ти благодаря,че ме върна в тези китни улички
    свекъра ми има "валявици "-тука ги наричаме "бари" и е стар тепавичарски род ,и баща му цял живот се е занимавал с това.
    имаха и тепавица,но я дадоха на една частна вила за красота
    просто вече умира занаята,трябва да имаш средства ,за да се занимаваш само за да го предаваш на поколенията,за изхранване не стига
    уф отплеснах се :(
    хубава неделя миличка
    прегръдки

    ОтговорИзтриване
  2. Кате, пренасяш ни на невороятни места! Благодаря ти!
    Всичко, много ми хареса, но си мисля, че най - много време ще прекарам в Шекерджийницата! Хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
  3. Прекрасна разходка сте си направили, Кате! Етъра е едно от любимите и места, но в Соколовскяи манастир не съм ходила:)Хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
  4. Чудесна неделна разходка ни устрои, Кате!
    Механата съм я пропуснала, загубата е голяма, гледайки вкусотиите, които продлагат :)
    Моите спомени са от дюкянчето за тестени неща. Първият път ядох разкошна баница или нещо такова беше, но вторият път нямаше и продаваха само гевреци и симиди, от които не бях очарована.
    Но настроението там е винаги много приятно :)
    Благодаря за връщането назад във времето :)

    ОтговорИзтриване
  5. Бонбон,
    отново ни разхождаш по едни от най-красивите кътчета на родината. Този район ми е любим, а и на децата е страшно интересно да погледнат живота тогава.
    Продължавай, ние като не можем да мърдаме, поне ти ни помръдвай, да се полюбуваме на красоти!
    Хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
  6. БОНБОНЧЕ,така обичам когато ми правиш такава разходка .
    Не съм ходила там но ти ме пренесе в тази страхотна местност и все едно бях с вас.
    Благодаря за страхотната публикация.
    Прегръдки и прекрасен ден!

    ОтговорИзтриване
  7. Бонбонче,
    толкова отдавна не съм ходила в Етъра!
    Благодаря ти за прекрасната разходка!
    И за почерпката!
    Едно време баба ми черпеше с лъжичка бяло сладко и чаша вода!
    Прегръдки и хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
  8. Кате, любими места, навяват ми мили спомени :))
    Хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
  9. Кате, много увлекателено разказваш и успя да ме пренесеш в друга епоха.
    Аз не съм била в Етъра и се каня тази година, като се връщаме от морето, да минем от там и да разгледаме. Наистина много ме заинтригува твоят разказ.
    Прегръдки и пожелания за хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  10. Радвам се, че ви харесват разходките, затова ги споделям:) Дестинации в България много - познати, непознати... Открила съм прекрасни местенца, благодарение на ваши споделяния.

    ОтговорИзтриване